Search
  • Albert Stærbo

Sådan opnår du vægttab

Updated: Aug 31

36 procent af danskerne har prøvet en kur eller diæt det seneste år (1). Kure, detox og diæter er blevet en større og større del af vores hverdag. Sandsynligheden for, at du også har prøvet en diæt en gang i dit liv, er stor. Sandsynligheden er, at din diæt ikke helt gik som du havde planlagt. Langt de færreste får succes med deres diæter. Men hvordan taber man sig egentligt? Skal det virkelig være så kompliceret at tabe sig? Hvordan opnår vi overhovedet vægttab?

Samme undersøgelse viser, at danskerne er usikre på hvad de skal spise, for at tabe sig. Men det er faktisk slet ikke så kompliceret, som de fleste tror.


Hvor vidt du taber dig eller tager på afhænger altså af din "kalorie ind - kalorie ud" balance. Lad os visualisere med modellen nedenunder som er baseret på to META-analyser fra 2018(1), og 2017(2).

Venstre side af kaloriebalancen er alle de kalorier du indtager, og højre side er aktiviteter som forbrænder kalorier. Er vægten vandret, vil du vedligeholde din vægt. Ved overvægt på højre side vil du tabe dig og ved overvægt på venstre side vil du tage på.


For at gå i gennem et vægttab skal du altså enten øge en af "vægtene" på højre side, eller fjerne "vægt" fra venstre side. Dette er den eneste måde, hvorpå du kan tabe dig naturligt. Som du kan se, er der tre individuelle vægte på hver side. Disse tre vægte har forskellig størrelse, efter hvor stor en indflydelse de har på din kaloriebalance. Dette gør sig gældende for langt de fleste.


Dit N.E.A.T er dit aktivitetsniveau, uden for din træning. F.eks. turen fra sofaen til køleskabet, når du tager cyklen til arbejde, når du går op af trapper. Alkohol hører selvfølgelig med, på venstre side.


Vil du gerne tabe dig, skal højre side af "vægten" fylde mere end venstre side. Du indtager her færre kalorier, end du forbrænder. Det er ikke diæter, du taber dig af! Men et kalorieunderskud. Kender du en som har tabt sig på keto-diæten, så er det fordi personen lå i kalorieunderskud. Diæten har måske gjort det nemmere for personen, at opnå et kalorieunderskud, men det er ikke selve diæten, som har forårsaget vægttabet. Hvordan du nemmest opnår kalorieunderskud, så det passer ind i din hverdag, kan du lære i vores træningsmanualer. Ellers følg med her på siden, ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, eller like vores instagram.


Kilder:

1) https://lf.dk/aktuelt/nyheder/2017/januar/danskerne-vil-gerne-leve-sundere-end-de-goer-i-dag

2) Von Loeffelholz C, Birkenfeld A. The Role of Non-exercise Activity Thermogenesis in Human Obesity. [Updated 2018 Apr 9]. In: Feingold KR, Anawalt B, Boyce A, et al., editors. Endotext [Internet]. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279077/

3) “Calories in, calories out” and macronutrient intake: the hope, hype, and science of calories: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00156.2017?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&

0 views
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

©2020 Optimal Sundhed CVR: 40849343